KATOWICKIE CENTRUM EDUKACJI ZAWODOWEJ IM. POWSTAŃCÓW ŚLĄSKICH
- CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO W KATOWICACH

MedJa. Szkoła Krytycznego Myślenia

MedJa. Szkoła Krytycznego Myślenia

Uczniowie i uczennice KCEZ w projekcie „MedJa Szkoła Krytycznego Myślenia”. Od października uczniowie i uczennice naszej szkoły biorą udział w projekcie „MedJa Szkoła Krytycznego Myślenia”.

Pierwszym zadaniem projektowym był udział młodzieży w interaktywnym wydarzeniu – webinarium wprowadzającym w projekt. Webinarium odbyło się 3 października, a prowadziła je Zuzanna Piechowicz, dziennikarka radiowa i trenerka umiejętności miękkich.

Po tak zachęcającym wprowadzeniu zaczęliśmy realizować, już samodzielnie, kolejne zadania projektowe. Odbyły się zajęcia, na których uczniowie i uczennice poznawali mechanizmy komunikacyjne charakterystyczne dla fake newsów. Uczestnicy i uczestniczki, zamiast słuchać typowych ostrzeżeń przed czającymi się w Internecie niebezpieczeństwami, wcielali się w role twórców fałszywych informacji. Dowiedzieli się, jak stworzyć doskonałą „postprawdziwą” informację i jak zapewnić jej olbrzymi zasięg, a nawet wywołać oburzenie i chaos. Pisanie fake newsów, według przepisu, to coś w rodzaju szczepionki – poznając mechanizmy manipulacji, stajemy się mniej podatni na ich działanie. Nie ma bowiem lepszego sposobu, by uodpornić się na psychologiczne sztuczki, niż zajrzeć na zaplecze, na którym powstają.

Kolejnym zadaniem było zapoznanie się z gazetą, z którą współpracujemy w ramach projektu. Zatem uczniowie i uczennice dokonali pierwszego samodzielnego badania prasy. Dokładnie analizowali pięć kolejnych numerów „Dziennika Zachodniego”, wykonali desk research, czyli badanie prasoznawcze. Próbowali odpowiedzieć na pytania:
> O czym piszą?
> Jak piszą?
> Jak często piszą?
> Jaki zamieszczono materiał wizualny?
> Kto pisze?

Wnioski z badania zamieściliśmy w formie CHMURY TAGÓW.

Infografika - informacje wprowadzające w błąd

Pytania strategiczne - edukacja medialna

Zajęcia zainteresowały młodzież i pozwoliły na określenie jaki typ dziennikarstwa prezentuje nasz partner w programie.